بدون دسته بندی
موضوعات داغ

تاریخچه پیدایش لاندری و رختشوی‌خانه‌های صنعتی

شماره تماس جهت سفارش : 16-02156510013

کارخانه و دفتر مرکزی : تهران، جاده قدیم تهران به قم،کهریزک ،بالاتر از بلوار حکیم زاده، خیابان شهدا مخابرات،نبش کوچه طاهر پلاک 89

در عصر مدرن ، ما به راحتی و سادگی فرآیند شستشوی لباس و منسوجات خود عادت کرده‌ایم . درام ماشین لباسشویی را پر می‌کنید ، مواد شوینده را اضافه می‌کنید ، و دستگاه های پیشرفته کار را برای شما انجام می‌دهند . اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه به نقطه‌ای که امروز هستیم رسیدیم اصلا تاریخچه پیدایش لاندری از کجا شروع می‌شود؟
از غوطه‌ور کردن لباس‌ها در رودخانه‌ها برای پاکسازی آنها تا به حال مسیر طولانی سپری شده است. شستن با دست شامل خیساندن ، چنگ زدن و شستشوی منسوجات بود. قبل از لوله کشی و برق باید آب را از چاه/ رودخانه حمل می‌کردند و پس از جوشاندن در وان ریخته می‌شد . لباس مرطوب باید با دست پیچ داده می‌شد تا آب از آنها خارج شود ، سپس آنها را در هوا آویزان و خشک می‌کردند . در انتهای کار با دست اتو می‌کشیدند . کل فرآیند اغلب نمایانگر یک روز کامل کار بسیار طاقت فرسا است، بنابراین به نظر می‌رسد تقریباً نیازی به گفتن نیست که اختراع (صنعتی) ماشین لباسشویی و خشک‌کن واقعاً به معنای تسکین دهنده بوده و فرآیند خودکار استفاده کارآمد از زمان را امکان پذیر می‌کند . امروز ، ما به بررسی تاریخچه لباسشویی می‌پردازیم تا دریابیم دقیقاً چگونه به خدمات خشکشویی حرفه ای دنیای مدرن امروزی رسیدیم.

لباسشویی رومی

اولین شستشوهای غیر دستی ما را به امپراتوری روم باستان می‌رساند جایی که تاریخچه پیدایش لاندری را به خود نسبت داده و در سال 27 قبل از میلاد تأسیس شد . رومی‌ها که به خاطر نوآوری‌هایشان در کتاب‌ها ، جاده‌ها و قنات‌ها مشهور بودند، در لباس‌شویی نیز به شیوه‌ی خود پیشگام بودند . مشابه خدمات خشکشویی امروزی ، فولری‌ها (نوعی خشکشویی باستانی) برای ارائه خدمات شستشو و خشک کردن برای شهروندان جامعه رومی تأسیس و طراحی شدند .
«فولو» کسی بود که در فولری‌ها کار می‌کرد و ساعت‌ها وقت می‌گذاشت تا اطمینان حاصل کند که لباس‌های رومی تا حد ممکن تمیز هستند . اکثر لباس‌ها در این برهه تاریخ از پشم ساخته می‌شدند و به دلیل آب و هوای گرم ایتالیا ، باعث تعریق زیاد آنها می‌گردید .

شستشوی بزرگ قرون وسطی

قرون وسطی یک گام بزرگ رو به جلو برای نوآوری‌های لباسشویی بود . با افزایش جمعیت و افزایش تقاضا برای لباس‌های تمیزتر، شستن در بستر رودخانه‌های کدر دیگر گزینه مناسبی نبود. در این عصر ، وان‌های چوبی بزرگ در جوامع رایج شد و در طول قرن‌های بعد به پیشرفت خود ادامه داد.
در حالی که نمی‌توانیم واقعاً مطمئن باشیم که لباس‌ها در قرون وسطی چقدر تمیز بودند ، می‌توانیم از یک چیز مطمئن باشیم: انجام کارهای معمولی لباس‌شویی آنها قطعاً همچنان زمانبر و طاقت فرسا بود!

تاثیر رنسانس در صنعت شستشو

رنسانس که زمان تغییرات بزرگ اجتماعی بود، دوره جدیدی از نوآوری را به ارمغان آورد . از آنجایی که این دوران به دلیل گذر به مدرنیته در چندین جنبه از زندگی شناخته شده است، لباسشویی بسیار شبیه به قرون وسطی است.

دستگاه‌های لباسشویی در انقلاب صنعتی

هم برای اروپا و هم برای ایالات متحده ، انقلاب صنعتی زمان تغییراتی بزرگ به ویژه برای دنیای لباسشویی بود. لباسشویی‌های اولیه (البته هنوز غیر صنعتی) کاملاً خودکار نبودند، اما کار سخت را تسهیل کرده بودند. اولین اختراع ثبت شده انگلیسی در سال 1691 صورت گرفت. در 1752 دستگاه شستشوی اولیه دیگری در مجله و دیگری در سال 1767 منتشر شد. دو اختراع دیگر در 1782 و 1790 ثبت شد. اولین ماشین شستشو (هنوز صنعتی نبود) شامل یک ظرف یا محفظه بسته شده بود. با شیارها ، انگشتان دست یا بالشتک ، که به شستشوی لباس کمک می‌کرد. فرد برای فشار دادن و چرخیدن لباس‌هایی که در مقابل ظرف قرار گرفته بود از چوب استفاده می‌کرد. اگرچه با استفاده از دست بود، باز هم سریع‌تر و مؤثرتر از مالیدن لباس با دست بود.

antique-washing-machine
antique-washing-machine

پیش به سوی لباسشویی های صنعتی

قدم بعدی به سمت یک ماشین لباسشویی (صنعتی) اختراع یک درام چرخشی بود که جایگزین دستی بود. سرانجام جایگزینی درام‌های فلزی بود که می‌توانستند در بالای یک آتش باز نیز قرار بگیرند ، به طوری که دمای آب بالا می‌رود و این باعث می‌شود که آلودگی‌ها راحتتر از بین بروند.

اولین رختشور خانه های صنعتی
اولین رختشور خانه های صنعتی

اختراع موتور بخار در قرن نوزدهم نیز از مزایای توسعه دستگاه شستشوی (صنعتی) بود . در سال 1862 ریچارد لانسدال از پندلتون ماشین لباسشویی دوار را ثبت کرد. در آمریکا دشوار است که اختراع ماشین لباسشویی و خشک کن (بعداً صنعتی) را به یک شخص اختصاص دهیم، زیرا چندین نفر وجود دارند که دستگاه های خود را ثبت کرده اند.

CLEAN_ThrowbackThursday_1936_Beaconsfeld
CLEAN_ThrowbackThursday_1936_Beaconsfeld

ماشین لباسشویی و خشک کن صنعتی بدون برق امکان پذیر نیست و آنها بعد از سال 1904 شروع به ظهور کردند. اولین مخترع ماشین لباسشویی برقی ناشناخته است، اما این اعتبار بعداً به Alva J. Fisher نسبت داده شد . طراحی ماشین لباسشویی خانگی و بعداً صنعتی در دهه 1930 بهبود یافته و تا سال 1940 بیش از نیمی از خانوارهای دارای برق از این دستگاه بهره‌مند شدند.

کار با لباسشویی های مدرن صنعتی
کار با لباسشویی های مدرن صنعتی

بدین صورت امروزه علاوه بر اینکه اکثریت در منازل خود دارای ماشین لباسشویی هستند ، مراکز بزرگتر مانند خشکشویی های تجاری ، بیمارستانها ، هتلها و سایر مراکز با شستشوی حجیم از مدلهای ماشین لباس شویی صنعتی با ظرفیت بالا را این دستگاه‌ها بهره مند هستند.

گروه صنعتی آریا

قدمت ديرينه فعاليت آغازين گروه صنعتي آريا به سال 1348 با مديريت و همت والا و زحمات بي دريغ مرحوم جناب آقاي علي طالبي زنوزي ، باز مي گردد، فعاليتهايي كه از آن زمان تا كنون به شكرانه ايزد منان و روند صعودي رضايمندي متقاضيان، سبب رشد آريا گشته است و هم اينك مفتخرانه يكي از بزرگترين توليدكنندگان دستگاههاي رختشويخانه هاي صنعتي در ايران محسوب مي گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
WeCreativez WhatsApp Support
اگر سوال یا مشکلی دارید میتوانید از پشتیبان ما در واتساپ بپرید کافیست کلیک کنید و به واتساپ پشتیبانی ما متصل شوید
سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟